1)Inline -> yang paling BIASA digunakan
2)V
3)Boxer
4)Rotary
1)Inline
contoh enjin yang sebelum ni aku tunjukkan kat korang tu la enjin inline. kereta2 biasa atau lebih kasar nye lagi,kereta2 rakyat kebiasaan,ha,gune enjin ni.
KENAPA?
sebabnya,enjin jenis ni lebih senang untuk dibina dan kosnya rendah sedikit dan keadaan fizikal nya lebih kecil berbanding enjin lain2 dan senang untuk digantung dekat kereta macam mana cara skali pon.perhatikan pada banner blog ni di atas.itu contoh enjin inline yang digunakan pada Nissan Silvia.inline 4 silinder dan menggunakan code SR20.lepas ni kalau orang tanya SR20,korang dah bley berlagak la kate ini enjin Nissan Silvia.Ada juga inline yang mempunyai 6 silinder,contohnya seperti enjin RB26.Jangan salah sangka,beliau bukan V6 akan tetapi inline 6 silinder.RB26 adalah jantung kepada Nissan Skyline R33 dan R34.Dan contoh paling mudah adalah enjin buatan Malaysia dan menjadi kebanggan rakyat Malaysia iaitu CamPro yang disumbat kedalam kereta-kereta Proton.
The godzilla is AWESOME!!
2)V Enjin
courtesy:howstuffworks.com
Nampak tak ape yang aku nampak?ni la yang mat-mat rempit EX5 sebok cite pasal V6.Enjin ni lebih kurang je konsep dengan enjin boxer cuma degree angle yang berbeza.kelebihan layout ni,die lebih smoooooootttthhhhh dan lembuttttttttt.lagi satu hal,pusat gravity die pon rendah.Akan tetapi,enjin V ni memerlukan ruang yang besar untuk dimuatkan.Selain itu,kos pembinaan nye boleh tahan la mahal.Dan kegunaan petrol,fuhh..astaga.Enjin jenis ni bnyk digunakan dekat kereta2 mewah.Motif?mungkin sebab kelembutan dan sesucinya cintamu kot?contohnye seperti kereta2 bimmers,perdana,honda dan etc.
sambung no 3 dan no 4 dikemudian hari.kalo cerita semua,mau benak kepala otak.
peace.


No comments:
Post a Comment