adakah ini brief lelaki?oh tidak same skali.Enjin ini lebih kurang macam V akan tetapi,silindernya terbaring dalam keadaan 90degree.Enjin ini sangat garang skali.
courtesy:http://howstuffworks.com
Nampak macam penumbuk tengah menumbuk kan?sebab tu la nama die boxer.Mostly enjin jenis ni digunakan oleh Subaru dan porsche.Contohnya seperti subaru impreza,forester,Boxter dan lain2 lagi.dan bunyik enjin ini sangat..urghhhh..orgasm!
mangkuk boxer
4.Rotary
Kebanyakan orang akan cakap enjin ni macam enjin kapal terbang.memang btol.dan most pomen2 aku jumpa,memang dorang kata enjin jenis ni memang makan minyak nak mampos.jalan sikit je,satu baldi minyak abis.mesti korang tertanya2 kenapa kan?jangan risau,walaupun sebaldi makan minyak,tapi IMHO,ini la enjin paling kuat rasanya.kenapa?mungkin kerana enjin ni ringan.punca utama minyak die mentekedarah adalah kerana thermodynamic efficiency enjin ni dikurangkan oleh ruang pembakaran enjin ni.korang tengok betul2 eh,ruang pembakaran die sangat sempit kan?tak seperti enjin2 lain.so sekurang2 nya,enjin tu memerlukan petrol yang lebih untuk pembakaran yang lengkap.apekah itu thermodynamic?thermodynamic adelah sesuatu yang berkait dengan haba untuk menggerakkan sesuatu daya.kan dah tak pasal2 belajar fizik.padan muka.
courtesy:www.visualdictionaryonline.com
dimana ruang pembakaran enjin ini?perhatikan pada rajah diatas,yang barisan bawah sebelah kiri.itulah ruang pembakaran die.kecik je pon.tu la pasal mentekedarah.and one more thing.keep in mind yang enjin layout ni TIADA piston yang terbabit.ianya ada crankshaft sahaja ataupun lebih dikenali sebagai rotor.sebab tu la nama enjin ni rotary.atau nama orang kampung aku panggil,'wankel engine'.ok,aku ade satu videoclip terbaik untuk menerangkan konsep rotor engine ni.dan untuk pengetahuan,macam ni lah enjin mazda RX-8 yang apek2 tak pun budak2 melayu baru nak up tergila2 dekat kereta ni berfungsi.
seriushit AWESOME kan??
untuk pengetahuan umum,mazda telah menjadi pengusaha yang paling biase membuat rotor engine ni.contoh2 jentera yang menggunakan rotor ni adalah seperti mazda savana,RX7 dan RX8.dan CC mereka hanyalah 1.3.pelik bukan?
"kenapa kereta canggih tapi CC lemau?"
sama macam Myvi plak tuh.tapi,kelajuan mazda ni amat syaitan.jauh terkincit la myvi ke ataupun CC yang setaraf dengan beliau.kerana,enjin ni mempunyai kuasa 2 kali ganda daripada CC asal.maknanya,setakat nak makan evo x tu relax je la.bayar roadtax tiap2 tahun pon RM50 je.ape dehal.kalau nak pakai Nissan Fairlady,roadtax setahun dah dekat 4 riban.mampus.tapi kereta2 buatan mazda ni pon mahal sebab kos pembuatan rotary ni memakan belanja yang besar.
skarang dah boleh la berlagak sket la nak cakap pasal enjin bila lepak2 kat kedai mamak.setakat ni sumenye dah complete.cuma usaha sendiri nak belajar lebih dari apa yang diberi.
mangkuk rotary




No comments:
Post a Comment