25 March 2011

Transmisi

hi.kembali kite untuk tutorial yg seterusnya.maaf la kalo dah lama tak update blog.ini sume gara-gara orgasm terhadap hanis zalikha dan fatin liyana.urghhh...

ok,berenti skejap cerita pasal perempuan.kite ke topik yg penting.transmisi.apa itu transmisi?

Transmisi = sejenis alat yang menukarkan kelajuan dan tork daripada kuasa yang berputar ke gear yang lain menggunakan gear ratio.huh?ape ini semua?ok,bayang kan ye gear itu berbentuk bulat.kau orang tau gear tu berbentuk macamana tak?rantai basikal tau?yang orang panggil prewel,ha cam tu la gear.
courtesy:http://www.rcpitstop.co.uk

ha.ini la bentuk gear mudah.ok.korang bayang kan kalau benda ni sahaja yang berputar pada enjin,kelajuan sesebuah kenderaan tu sama je.maknanya,kalo gear tu kecik je,maknanya enjin tak dapat menunjukkan kuasa yang sebenar kerana enjin tu telah dihad kan kuasa die melalui gear.senang cite macam ni la konsep die.macam basikal gear uh.atau dalam bahasa kampung aku,mountain bike.kan atleast ade 5 gear.betul tak?kalo gear satu,fizikal die kecik,so kita nak kayuh pon berat je kan.so naik ke gear 2,tambah laju sket.korang bley rase kayuhan korang tu ada limit sebab fizikal gear tu sendiri.so kene tukar la kepada gear yang lebih besar untuk tambah laju lagi.tekan gear 3 plak.ha.kan da laju lagi.so bayang kan konsep ni kat enjin.mesti gear pertama korang kena masuk adalah gear satu.sebab gear ni yang paling kecil.so untuk menggerakkan body kenderaan yang terbeban tu ringan la sket.cube korang terus2 masuk gear 5,memang termati la enjin tu.sebab gear 5 tu besar.

menurut terma2 yang telah di setkan oleh jews dan kafir,transmisi ni ditujukan kepada gearbox, clutch, propellar shaft(untuk kenderaan tayar rotate blakang),differential dan final drive shaft.

ok.kita berenti skejap untuk teori2 transmisi.mari mengenal jenis2 transmisi pada zaman serba moden ni.


1)manual
2)automatik
3)semi automatic
4)continuously variable transmission (cvt)
5)dual clutch


semi auto, cvt dan dual clutch adalah transmissi yang canggih pada abad ini.kesemuanya menyerupai gear manual akan tetapi korang tak payah susah2 nak balance kan clutch sebab clutch die da dikawal oleh komputer.so ape yg penting,korang tukar gear tolak2 atau pun tekan2 je.macam formula one.takpun mcm kereta mitsubishi lancer ataupun honda civic yang latest.


sekian.

No comments:

Post a Comment